De Vereniging

Vliegroller Club Nederland is een speciaalclub voor alle vliegrollerrassen en duikvluchtduiven

Sinds:  1982

Aangesloten bij de EFU (Europaïschen Flugroller Union)

Vliegroller Club Nederland (VCN) is een vereniging voor duivenliefhebbers, die zich bezighouden met acrobatische duiven.   De vereniging is opgericht in 1982 door een tiental liefhebbers. In de loop der jaren zijn goede contacten opgebouwd met vliegrollerverenigingen in de omliggende landen. Deze nationale vliegroller verenigingen zijn aangesloten bij de Europese vliegrollerclub om een gemeenschappelijk vliegreglement te hebben. De rasgebonden acrobatische figuren worden door opgeleide vliegcommissarissen conform het Europees reglement beoordeeld, zodat de liefhebber mee kan doen aan de internationale competitie op Europees niveau alsook de competitie op verenigingsniveau. Alhoewel er sprake is van competitie staat de vriendschap onder de leden voorop. De  competitie is enkel bedoeld om de kwaliteit van de vliegfiguren te bevorderen.

Acrobatische duiven zijn er in alle kleuren en variëteiten. Voor iedere liefhebber is er wel een ras te vinden. Natuurlijk moet men wel vooraf weten welk ras welke vliegfiguren maakt, want dan pas kan men een goede keuze maken.

Door de komst van de gastarbeiders uit Turkije zijn inmiddels ook vele Turkse rassen in West-Europa aanwezig. Zo ook duikvluchtduiven, die eenmaal op hoogte vliegend, op commando van de liefhebber uit de hemel naar beneden duiken om vlak bij het hok te landen. Tijdens de duikvlucht worden rasgebonden vliegfiguren getoond.

Er worden in Nederland nog altijd onbekende rassen geïntroduceerd voornamelijk uit Aziatische landen. Voor het merendeel van deze duiven bestaat er geen standaard in het land van oorsprong en wordt er niet aan tentoonstellingen meegedaan. Er is nog niemand op het idee gekomen om met duiven van een bepaalde vorm, kleur of structuur deel te nemen aan de vliegwedstrijden.

Jaarlijks organiseert Vliegroller Club Nederland (VCN) in juni het internationaal vliegkisttreffen. De duiven beschouwen de vliegkist als een transportabel duivenhokje, dat ergens in een wei of terrein staat en de duiven gaan na de vliegshow zelf weer terug de vliegkist in.

Alle leden van de VCN houden deze duiven om te genieten van hun vliegcapriolen. Natuurlijk presteren de duiven beter als ze regelmatig vlieguren maken; getraind worden dus. Dat kan vanaf een duivenhok in de tuin, een duivenhokje vanaf een balkon of een vliegkist. De liefhebber hoeft niet mee te vliegen en kan daarom, als dat nodig is, tussendoor altijd iets anders doen. Gewoonlijk houdt de liefhebber echter het oog op de luchtacrobaten gericht. De hoofdrassen die door VCN-leden gehouden worden zijn: Oosterse Rollers, Birmingham rollers en wamduiven.

Wij bevelen iedereen, die geïnteresseerd is in acrobatische duiven, aan om zich tot de vereniging te wenden voor waardevolle informatie. We hebben leden met een groot scala aan rassen en iedereen die wil, kan de duiven in actie zien. Als je ingeschreven bent bij de vereniging, krijg je in de nabije toekomst toegang tot het ledenmenu. Hierin zijn o.a. opgenomen: ledenlijst, ledeninformatie, clubbladen, vliegreglementen en bibliotheek.

De “Wim van den Broek” wisselbokaal

Ze staat symbool voor vriendschap binnen onze vereniging en is een ode aan Wim.

WENST U MEER INFORMATIE OVER HET LIDMAATSCHAP, KLIK DAN OP ONDERSTAANDE KNOP